Një libër plot sfida, por i lavdëruar nga këndvështrime të ndryshme.
Fatmir Terziu
Libri në anglisht i studiuesit profesor Dr. Thanas L. Gjika, "Shën Pali në Dyrrach-korrigjimet e disa shënimeve dhe hartave të Dhiatës së Re" (Shtëpia Botuese Jozef; 2024) është dhe mbetet një libër studimor i munguar dhe i përshtatshëm i këtij lloji. jo vetëm në sfondin shqiptar të besimit dhe kulturës fetare, por edhe në të gjithë hapësirën ku ky sfond tematik ka një rëndësi të madhe për studim adekuat. Ky studim synon të përmirësojë aftësitë e procesit shkencor të njohjes reale dhe korrigjimeve të të folurit që u shërbejnë studentëve, studiuesve dhe besimtarëve përmes të mësuarit shkencor duke zbatuar modelin e të mësuarit të bazuar në problem dhe njohës. Kjo formë e kërkimit është një kërkim veprimi dhe kërkimi shkencor i kryer në disa cikle. Çdo cikël përbëhet nga kërkime të avancuara të autorit, çdo hulumtim mëson më tej duke filluar nga planifikimi, zbatimi, vëzhgimi dhe pasqyrimi i të gjitha gabimeve dhe korrigjimeve të disa shënimeve që kanë ardhur deri në ditët tona përmes hartës ekzistuese dhe Dhjatës së Re. Temat e hulumtimit bazohen në burimin e të dhënave dhe gjetjeve, si dhe në disa dokumente. Të dhënat teknike të përdorura janë vëzhgimi, leximi i detajuar dhe rishikimi i dokumenteve. Teknika e validimit e përdorur është vërtetimi i përmbajtjes. Teknikat e analizës së të dhënave përdorin të dhëna, reduktimin e të dhënave, prezantimin dhe rikthimin e të dhënave. Rezultati i hulumtimit tregon se modeli dhe korrigjimi i të nxënit të bazuar në problem mund të përmirësojë aftësitë e procesit shkencor tek të gjithë të interesuarit që kanë një ose më shumë arsye për të lexuar dhe hulumtuar hartën dhe Testamentin e Ri gjatë udhëtimit të Shën Palit. në Durrës.
Pikat e mjaftueshme të udhëtimit të Palit në Dyrrach shkaktojnë habi për dëgjuesin/lexuesin e shumë Veprave që përshkruajnë këtë udhëtim. Ndonjëherë Fryma e Shenjtë dhe Apostulli i Kombeve reagojnë sipas të dhënave të zakonshme në një mënyrë të papritur. Sot në epokën e globalizimit dhe krizës, këto paradokse mund të jenë të dobishme për ri-ungjillizimin e Evropës dhe rizbulimin e mesazhit të Ungjillit.
Kriza e shumëanshme globale në mijëvjeçarin e tretë, e cila sigurisht nuk është vetëm ekonomike, i jep mundësinë krishterimit të ungjillëzojë përsëri ungjillin e tij. Rreshtat e mëposhtëm lidhen me disa pika interesante, të cilat autori i këtij libri i konstaton në gabimet e hartave dhe shënimeve, pasi është shumë i rëndësishëm për një situatë të re, të qartë dhe familjare një veprim i tillë për shumë arsye, arsye që priren të të injorohen nga lexuesit nëse ndodh të gabojnë, por kur janë të qarta dhe korrigjohen, ato mund të jenë produktive për ata që duan të funksionojnë si shërbëtorë të fjalës së shenjtë në botë. Në pjesën e parë të këtij libri studimor me ritme të shpejta, përfshihen konstatimet për mangësitë e studimeve të deritanishme, duke u ndalur në ngjarjet e këtij udhëtimi, të cilat ndoshta kanë habitur lexuesin e mëparshëm në udhëtimin e tij në këtë qytet.
Pali, i cili është pasardhës i Tarsusit kozmopolit, ndjek një strategji të caktuar gjatë kursit të tij misionar (d.m.th. ai viziton qytetet mesdhetare dhe kolonitë romake, të cilat janë në arteriet qendrore si Via Egnatia në Maqedoni dhe gjithmonë fillon të predikojë nga sinagoga. të hebrenjve). Mirëpo orari i tij është anuluar dy herë dhe në fakt kjo ka ndodhur që në fillimet e tij. Pas Via Sebaste, ai dhe dy bashkëpunëtorët e tij (Sila dhe Timoteu) pengohen nga Fryma e Shenjtë (16, 6-7) (zona e Eynκsus, ku do të lulëzojë krishterimi) dhe në Bitini ku jetonte një komunitet hebre.
Të rëndësishme në këtë libër janë katër pikat që autori kërkon të sqarojë, si problemet që hasi Pali gjatë shpalljes së besimit të ri, duke qenë besimtar i përkushtuar, përjetoi një gjendje të veçantë shpirtërore dhe momenti i fundit i hartimit të librit. . Gjetjet e Marinus Barletus dhe Daniele Farlato janë përdorur gjithashtu në këtë libër.
Autori Gjika tregon se studiuesit nuk kanë arritur të kuptojnë se çelësi për të llogaritur gjatë ka zgjatur çdo udhëtim misionar i Shën Palit. Gjithashtu, autori thotë se asnjë studiues deri më sot nuk ka tentuar të zbulojë ose ose jo formën, që ka secila prej letrave kanonike të Palit, është forma origjinale në të cilën ai e ka vënë në qarkullim.
Krahas të tjerave, studiuesi Gjika ndalet në korrigjimet për jetën e Shën Lukës dhe disa karakteristika të librave të tij. Nga ajo që është në këtë libër, nga ajo që dihet më parë, dhe nga ajo që është shkruar, është e qartë se Luka në të vërtetë nuk tregon Veprat (siç u quajt libri i tij më vonë). Nuk ekspozon jetën paralele dhe arritjet legjendare të dy hero-protagonistëve, Pjetrit (kap. 1-15) dhe Palit (kap. 16-27), ndër popujt mesdhetarë dhe veçanërisht paraqitjen me karizëm dhe punë të jashtëzakonshme. Misioni është një dëshmi e qartë nga Fryma e Shenjtë që ndjek rrugët e veta dhe ndërton Kishën duke i shndërruar të metat e dhjakëve të Tij në një pasojë pozitive. Çuditërisht, Veprat, siç dihet dhe siç shpjegon studiuesi Gjika, nuk kanë epilog. Megjithëse fundi i Veprave të çdo sundimtari botëror zakonisht shkruhet me vdekjen e tij (dmth. fundi i Herodit; Veprat e Apostujve 12:2-23), epilogu i Veprave të Jezusit dhe Frymës së tij dhe dëshmia e Fjalës nuk është ende është shkruar. Çdo gjetje dhe përkushtim në këtë libër është për të dëgjuar rrugën e vërtetë dhe për të korrigjuar sa më shumë që të jetë e mundur për të përmbushur një realitet për një martir me profecinë e Testamentit të Vjetër dhe të Ri: këtë dedikoi Zoti, i cili na urdhëroi me tha: "Të kam vënë si dritë për johebrenjtë, që të mund të çosh shpëtimin deri në skajet e tokës". (13, 47. 28, 28. Isaia 49, 6).
Nga leximet dhe gjetjet, megjithëse apostulli Pal konsiderohet si i pari ndër apostujt, i cili në fakt ishte i rraskapitur për përhapjen e Ungjillit, shumica e interpretuesve mendojnë se pesëmbëdhjetë vjetët që ai predikoi mendimin dhe mënyrën e të shprehurit të tij mbetën të qëndrueshme dhe të pandryshuara. të cilën Gjika përpiqet ta sqarojë në mënyrë të qartë, sidomos kur trajton pjesën e dytë të korrigjimeve për jetën dhe veprën misionare të Shën Palit, duke mos mbetur vetëm në atë që Origeni ka theksuar tashmë në Prologun e Komentit të tij mbi Romakët dhe rrugën misionare. Në këtë libër do të vëmë re disa nga ndryshimet që mund të vërehen në qëndrimin dhe predikimin e tij që kur shkeli në Dyrrach. Edhe pse kjo ngjarje është përshkruar nga Luka në Librin e Veprave të Apostujve dhe është padyshim një nga skenat më befasuese në të gjithë rrëfimin (17, 16-33), në kontekstin e leximit, veçanërisht në vazhdimin e kapitulli dhe leximi i letrave të kishës studiuesi Gjika na sqaron dhe na ndihmon të jemi më të saktë.
Në një mënyrë apo tjetër, leximi narrativ, riqartësimi i fakteve dhe i gjetjeve, por edhe thelbi tregojnë se të lartpërmendurit tregojnë se krishterimi nuk mund të zyrtarizohet pasi nuk klonon predikuesit dhe besimtarët e tij. Predikuesit nga ana e tyre ftohen të rregullojnë logot e tyre (pa ndryshuar thelbin e mesazhit, Jezu Krishti dhe ringjallja e tij për dëgjuesit e tyre që përjetojnë rrugën drejt përsosmërisë personale, por edhe dështimit. Sfida është që i panjohuri (Zoti) të lavdërohet më shumë. në mënyrën që ai dëshiron përmes “gjuhëve” të ndryshme!
-------------------------------------------------------------------
ENGLISH
A book full of challenges but glorified through different angles.
Fatmir Terziu
The book in English by researcher Professor Dr. Thanas L. Gjika, "Saint Paul in Dyrrach-corrections of some notes and maps of the New Testament" (Jozef Publishing House; 2024) is and remains a missing and appropriate study book of this type not only in the Albanian background of faith and religious culture, but also in the entire space where this thematic background is of great importance for adequate study. This study aims to improve the scientific process skills of real cognition and speech corrections that serve students, researchers and believers through scientific learning by applying the problem-based and cognitive learning model. This form of research is an action research and scientific research conducted in several cycles. Each cycle consists of advanced research of the author, each research teaches further starting from the planning, implementation, observation and reflection of all the errors and corrections of some records that came to our day through the existing map and the New Testament. The topics of the research are based on the source of data and findings, as well as some documents. The technical data used are observation, detailed reading and review of documents. The validation technique used is content validation. Data analysis techniques use data, data reduction, presentation and data retrieval. The result of the research shows that the problem-based learning model and correction can improve the skills of the scientific process in all those interested who have one or more reasons in reading and researching the map and the New Testament during the journey of St. Paul in Durres.
Sufficient points of Paul's journey to Dyrrach cause wonder to the listener/reader of the many Acts that describe this journey. Sometimes the Holy Spirit and the Apostle of the Nations react according to ordinary data in an unexpected way. Today in the era of globalization and crisis, these paradoxes can be useful for the re-evangelization of Europe and the rediscovery of the Gospel message.
The multifaceted global crisis in the third millennium, which is certainly not only economic, gives Christianity the opportunity to evangelize its gospel again. The following lines are related to some interesting points, which the author of this book finds in the errors of the maps and notes, as it is very important for a new, clear and familiar situation such an action for many reasons, reasons that tend to be ignored by readers if they happen to be wrong, but when they are clear and corrected, they can be productive for those who want to function as ministers of the holy word in the world. In the first part of this fast-paced study book, they include findings about the shortcomings of the studies so far, focusing on the events of this trip, which perhaps surprised the previous reader in his trip to this city.
Paul, who is a descendant of the cosmopolitan Tarsus, follows a certain strategy during his missionary course (i.e. he visits the Mediterranean cities and Roman colonies, which are on the central arteries such as the Via Egnatia in Macedonia and he always starts preaching from Synagogue of the Jews). However, his schedule has been cancelled twice, and in fact this has been happening since his early days. After the Via Sebaste, he and his two associates (Silas and Timothy) are hindered by the Holy Spirit (16, 6-7) (the area of Eυνκsus, where Christianity will flourish) and in Bithynia where a Jewish community lived.
Important in this book are the four points that the author seeks to clarify, such as the problems that Paul encountered during the proclamation of the new faith, being a devoted believer, experienced a special state of mind, and the final moment a drafting the book. Findings by Marinus Barletus and Daniele Farlato are also used in this book.
Author Gjika reveals that researchers have failed to understand that the key to calculate high long each missionary journey of St. Paul lasted. Also, the author says that no scholar to date has attempted to find out either or not the form, which each of Paul's canonical letters has, is the original form in which he put it into circulation.
In addition to others, the researcher Gjika stops at the corrections about the life of St. Luke and some characteristics of his books. From what is in this book, and from what is known before, and from what has been written, it is clear that Luke does not actually tell Acts (as his book was later called). It does not expose the parallel lives and legendary achievements of the two hero-protagonists, Peter (chap. 1-15) and Paul (chap. 16-27), among the Mediterranean peoples and especially the presentation with extraordinary charisma and work. The mission is a clear testimony from the Holy Spirit who follows his own paths and builds the Church by transforming the shortcomings of His deacons into a positive consequence. Surprisingly, the Works, as is known and as explained by the researcher Gjika, do not have an epilogue. Although the end of the Acts of every world ruler is usually written with his death (ie the end of Herod; Acts 12:2-23), the epilogue of the Acts of Jesus and his Spirit and the testimony of the Word has not yet been written. Every finding and dedication in this book is to listen to the real way and to correct as much as possible in order to fulfil a reality for a martyr with the prophecy of the Old and New Testaments: this is what God dedicated, who commanded us by said: "I have set you as a light for the Gentiles, so that you can bring salvation to the ends of the earth." (13, 47. 28, 28. Isaiah 49, 6).
From the readings and findings, although the apostle Paul is regarded as the first among the apostles, who was actually exhausted for the spread of the Gospel, most interpreters think that the fifteen years he preached his thought and manner of expression remained stable and unchanged, which in a clear way Gjika tries to clarify, especially when he deals with the Second Part of the corrections about life and missionary work of St. Paul, not remaining only with what Origen has already emphasized in the Prologue of his Commentary on The Romans and the missionary way. In this book we will notice some of the changes that can be observed in his attitude and preaching since he set foot in Dyrrach. Although this event is described by Luke in the Book of the Acts of the Apostles and is undoubtedly one of the most surprising scenes in the entire narrative (17, 16-33), in the context of the reading, especially in the continuation of the chapter and the reading of the church letters researcher Gjika clarifies and helps us to be more accurate.
In one way or another, the narrative reading, the re-clarification of facts and findings, but also the essence show that the above-mentioned show that Christianity cannot be formalized as it does not clone its preachers and believers. Preachers in turn are invited to adjust their logos (without changing the essence of the message, Jesus Christ and his resurrection for their listeners who experience the path to personal perfection but also failure. The challenge is the unknown (God) to be more end glorified in the way he wants through different "languages"!
Robert Martiko
Matanë punës së kujdesshme dhe të palodhur të profesor Thanasit, rëndësi të madhe ka thelbi i thellë i Pavlit, jo vetëm për vendet ku shkeli këmba e tij, midis tyre edhe Shqipëria, por për vetë qytetërimin evropian. Mëkati kryesor i njeriut që sjell shkatërrim, nuk janë veset por mosndryshimi. Falje domethënë çlirim nga koha e kaluar në emër të së tanishmes. Pasi vetë njeriu e ka veten e tij në dorë, jo një forcë e jashtme. Gjëra të kësaj natyre kapën filozofët e teologjisë mesjetare, për të kaluar më pas në Rilindjen Shpirtërore. Pavli iu mësonte njerëzve dashuri të menjëhershme, për të ndryshuar. Shpresa edhe në errësirë sjell krijimtari. Ndërsa rënia vjen nga e kaluara skllavëruese, që pengon…