top of page

Dy libra voluminoze te thurur artistikisht, prej autorit S. Athanasi

Updated: Aug 25, 2021


Illo Foto , studjus , ne NY – Gusht 2021

Tregimtarin Sotir Allanasi , e njohin shume lexues shqiptae ,qe ndjekin zhvillimet letrare postmoniste . Anastasi , ka shkruar ne moshe te shtyre , per shkak se mbi te dhe familjen e tij eshte ushtruar lufta klasare , me te gjithe ashpersine , qe njifej , per kohen e pushtetit monist .

Famila e Allanasit , ka pase jetuar ne Athine . Atje ka lindur dhe shkrimtari . Eshte familje , intelektuale shqipptare . Babai i Sotirit ishte inxhinjer . Ne pragun e luftes se dyte u shperngul , per ne Shqiperi , me idene , qe gjithcka te ndodhte , do te ishin ne vendin e tyre dhe midis njerzve te dashur .Kemi te bejme me nje ndjenje te paster atdhetare . Bijte i ndodhen afer Memes , ne c’do cast te veshtire , kur eshte fjala , per nje Meme te dhemsur, sic eshte Shqiperia . Per kete fenomen shqiptar , Dhimiter Pasko ka shkruar “ Atdheun eshte Atdhe edhe kur te vret “.

Mbas 7 vjetesh , ne Shqiperi, Sotirit i vdiq Babai , duke lene pas familjen e varfer dhe me problemet , qe sjell c’do lufte . Sotiri cfaqi veti te talentit letrar , qe ne femini. Nuk ju lejua te botonte krijimet letrare . Nuk ishte as i pari as i fundit , qe ju neneshtrua ketyre reprekusioneve çnjerezore, por tregoi aftesi , per t’i perballuar .

Sotirin e kam njohur , nepermjet shkrimeve te tij , ne organin letrar “Fjala e lire “ te Terziut . Tregimet e tij kishin`brume dhe tharmin e duhur .

Kjo firme letrare u konfirmua si firme tregimtare e merituar .

Tashme tregimet e Sotirit i kemi te permbledhura ne dy volume, botuar nga “Eugen “ , me nga mbi 300 faqe sejcili liber . Autori , mi dergoi te dy librat , ne posten tokesore dhe e quaj nje dhurate te çmuar , per biblioteken time modeste . 30 tregime jane permbledhur si sytha te nje romani me shume skena letrare te goditura . Romani eshte i lidhur mire organikisht , duke na dhene shume tabllo politike te ish regjimit monist . Disa thone se shkrimtari eshte apolitik . Pa anesia , nuk e pengon , per te trajtuar probleme te medha politike , qe trondisin shoqerine njerezore. Shkrimtari , nuk mind te kthehet ne sodites te historise. Romani i Sotirit eshte nga goditjet me te argumentuara ndaj atij spiuazhi shteteror.

Gjykoj , si lexus , qe ka bere mire , qe autori na i ka dhene , nje liber ne tregime te shkeputura , sepse c’do tregim , eshte nje bote me vete . Ruan orgjinalitetin e temes dhe jep zgjidhjet me te llogjikeshme te mundeshme .Per keto shtjellime tregimtare , le te kujtojme ketu mjeshtrin tregimtar , Mopasanin tone - Sotir Andoni, qe ngjan , nga stili , me Sotirin aktual .

Tregimet e Athanasit, te gjata , ose te koncentruara , jane te ngjeshura me ide dhe artistikisht te arrira , sepse vete autori e ka mundur me sukses , jeten e veshtire , qe i eshte imponuar nga regjimi monist .

Shkrimet Sotiri i publikon ne fletoren “ Fjala e lire “ . Atebote , mbiemrit i pat shtuar nje “u “ fundore . Duke qene se shkruante nga Athina , mendova se i perkiste minoriteit grek . Natyrshem u gezova me shume , kur mesova se ishte shqiptar i mirfillte .

Tregimtari , Sorir Anastasi , ne jeten e tij mbart nje pervoje jetesore te rende , por aktualisht shofim se ne familjen e tij , jane edukuar dhe jane shkolluar , per se mbari dy femije , qe nderojne familjen dhe shoqerine shqiptare. Librat e tij , gjyshi Sotir , ja dedikon nipit, Markushit , qe rritet midis kujdesit , per t’u bere poliglot , me gjuhet : ferngjisht , shqip, greqisht ,anglisht dh finlandisht . Nipi i Sotirit , do te mbarti te gjitha cilesite pozitive , qe gezon diaspora jone e madhe , sa cilesore aq dhe atdhetare.

Me Markushin poliglot , tregimtari yne , Sotir Anastasi , konsolidon brezin e trete te familjes se tij me arsimimin , me te mire te koheve te reja . Sotiri dhe familja e gjere e sfiduan regjimin , qe ju mori lirine , por provizorisht , sepse nuk ka diktature te perjeteshme .

Nje tregimtar , me kete jete te ashper , nuk mund te shkruaj kodra pas bregut , as te kaleroi fantazine e ekzaltuar . Vepra e tregimtarit , Anasasi , te meson , te edukon , te mbush me shprese dhe optimizem .

Autori u ka bere lidhjen natyrale te tregimeve dhe na ka dhene nje roman me vlera te spikatura . Romani titullohet “ Polen gruaje- Stafete e dhimbshme e nje dashurie parisjene “ , 312 faqe , qo ta analizojme me poshte .

Personazhet e romnit , jane me origjine shqipetare dhe franceze . Simbas rrastit , i ka nxjerre ne pozicione shumme specifike . Mbi keto baza jane ndertuar diallogjet , qe kane ruajtur karakteristikat individuale te kombit, qe i perkasin . Nuk eshte kollaj te flasesh me gojen dhe mendjen e nje francezi . Une , si lexus , nuk kam gjetur ndonje kakofoni ne personazhet franceze . Me sa kuptohet , autori e njef mire kulturen dhe traditen franceze te jeteses . Personazhet e romanit , autori i ka evidentuar perballe “ absurdit” , sipas analizave te Camyse . Vete “absurdi “ eshte thyer moralisht dhe realisht . Kam parasysh agjenturen shteterore te ish sigurimit . Me absurd , nuk ka si behet .

Personazhet jane te mirekuptuar , deri sa nuk bisedojne thjesht , per problemet e dites , por kane ndertuar situata erotike funksionale . Autorin , nuk e rremben situata erotike , por ruan baraspeshen e jetes sociale , qe i rrethon personazhet .

Romani i Anastasit , per permbajtjen , ngjan me librin e famshem te At Zef Pellumbit , me sense te ndryshem . At Zefi e ka pershkruar diktaturen nga qelia . Anastasi e pershkuan nga jeta , qe formalisht quhej e lire .

Personazhet shqipetare u tregojne partnereve franceze , ngjarje nga historia jone e lavdishme si komb si dhe per difektet e sitemit monist , qe sundoi vendin tone , per 50 vjet . Ne se midis dy nacionaliteteve , nuk do te zhvilloheshin keto biseda jetike , romani do te ishte i cale , ashtu si do te ishte po kaq i cale , po qe se bisedat politike do te merrnin formen e kronikave te shtypit Personazhet shqipptare , ne nje bisede krejt spontane i spjegoi grave franceze , se gjat monizmit , nje pjestar i familjes duhet te ngrihesh ne dy te nates , per te mbajtur radhen e qumushtit . Nje gje e ngjashme , eshte dialloguar dhe per mishin . Francezia dhe shqiptarja , shetisnin diku ne treg dhe pane vitrinen e nje kasapi , qe gjithnje ngjall besim tek estetika dhe te gastronomija . Kasapet tone jane profesioniste te mire . Mallin e tyre ta ha syri . Ne tregun grek te mishit nuk gjen nje kasap te estetikes , qe rekllamon kasapi shqiptar . Edhe ne Amerike dyqanet e kasapeve , kane natyre industriale .

Ne kete soditje te mishit , shqiptarja i thote francezes : Ne monizmin shqiptar , nuk bleje mish lirisht , por duhej tolloni kufizus . Do te ishte tregimi i plote , po t’i kishte permendur barcoleten shkodrane , qe me jepet rrasti ta trgoj : I tha shoku shokut : Me perpara dyqani kishte tabellen “Kasap “ dhe kishte brenda mish . Tani ka tabellen “Mish” dhe dyqani ka brenda kasap . Ne rrast ribotimi , kjo anekdote edhe mund te shtohet. Biseda te natyres politike ndeshen kudo ne roman .

Eshte ruajtur ndjenja e mases dhe vete biseda , ka rrjedhur tek shembulli . Ne kete optike krijuse , eshte trajtuar , epizodi i Luan Majlindit , studentit shqipetar , qe pat kryer shkollen e mesme , ne France . Turistja franceze flet per vlerat e ketij shqiptari , kujtimet e te cilit , lidhen me dashuri adoleshentesh dhe karaktere , qe premtojne shume ne shoqerine njerezore . Jeta e ketij heroi , pershkon po thuaj te tere romanin . Jeta e tij i perket intelektualit shqipetar , mbi te cilin eshte thurur intriga vrastare e ish sigurimit , shembelltyra e neveritshme e shtetit monist.

Ne rraste te vecanta , shteti enverist , jepte bursa ne Perendim , ndoshta per te kamufluar izolimin proverbial . Luani , erdhi ne Atdhe dhe u denua nga shteti monist . Autori e ka shtjelluar natyrshem , kete epizod , qe ka kryer monizmi , ndaj intelektuaklve te shekullit 20 , qe perbenin kontigjentin intelektual , me te rendesishem , qe ka pergatitur shteti shqiptar , qe nga themelimi i tij .

Per turp te atij sistemi dhe te njerzve , qe gjykuan Luan Majlindin , akuza drejtohej ndaj luftes , qe bente ish Partia ndaj liberalizmit. Nje ish Parti dhe nje ish shtet , i zhytur ne obskurantizem mesjetar , lufton liberalizmin ! Eshte politike sa kriminale , aq dhe pa sens e nje ish shteti kadaver . Ky atdhetar i flakte dhe i ditur , u denua me 22 vjet burg te rende politik dhe pas burgut me 4 vjet interrnim .

Po paraqes nje sentese nga biseda e nje mjeshtri shqiptar me zonjat turiste . “ Kam qene ne sallen egjyqit, vazhdon mjeshtri , kur shoku juaj zonje , mbrojti veten , nga akazut e pa baza , por edhe dashurine ndaj jush , si dicka fisnike“ ( F57)

Askush nuk mund te veri ne dyshim dashurine e sinqerte te dy adoleshenteve te te dy shtetasve te ndryshem . Te mbrujtur me idete perparimtare te lirise dhe demokracise se popujve . Koha e vertetoi kete ndjenje sublime te dashurise njerezore dhe asaj atdhetare . Kjo dashuri kaloi ne nje kalvar te gjate , nga ku demoskohen rrenjet e shtetit stalinist shqiptar .

Ne fillim te romanit , autori na ka prezantuar me Poetin i cili zhvillon krijimtarine , midis enderrave superticioze , por qe krijon lidhje erotike me francezen , me emrin Xhulio . Kjo lidhje erotike , pesoi rritje, nga koha ne kohe, por me pengesat mbi njerezore , qe paraqesti ligji absurd shqiptar i asaj kohe te politizuar , deri ne indet dashurore .

Ne nje syth , me von Poeti na tregon ,per jeteshkrimin e vet .

“Ne prag te matures , thote Poeti , kerkesat , per shkollen e larte , duhej te kalonin patjeter te operativi i zones . Poetin e thirri ai dhe i propozoi te behej bashkepuntor i sigurimit . Ky nuk pranoi . Operativi u hodh ne sulm . T je shok i ngushte me Ortepin dhe nuk mund te me sillesh mua , ndryshe nga ai “ ( F 70 ).

Poetit i dhane nje burse te rendomte , ndersa bashkenxenesi , Ortepi u diplomua , per gjuhe letersi dhe me von , u punesua oficer i puneve te brendeshme . Ky ishte fenomen masiv . Kushdo , qe eshte diplomuar ne gjimnazet e asaj kohe , ka nje histori te trishtuar , per te vijuar studimet e larta. Po te kishje mik me brire , shkoje jasht shtetit. Me mik te rendomte , zgjidhje fakultitein . Pa mik i neneshtroheshe fatit .

Me sa duket diktatura kerkonte siguri apsolute , nga inteligjenca , qe gjoja e pergatisre vete. Nuk e pergjithesoj faktin , por shumica dermuse e te drejtave te studimit , jepeshin jasht prirjeve dhe aftesive te maturanteve gjimnaziste . Si mund te ndothte ndryshe , kur kete te drejte , fillimisht e ghykonte nje spiun , pa kulturen minimale . Per te dale te e verteta e sigurimit te ish shtetit monist , autori nderton nje diallog te rendesishem . Ne radhe te pare permend se si Ortepi , u sherua nga nderhyrjet e mjekut psikoanalist, duke perdorur hipnozen . Ketu ishte rrasti , qe u diskutua , per fjalet “pacient dhe klient”. Mjeku nuk ka kliente , sepse me te semurimn lidhet shpirterisht dhe kursesi ne rruge biznesi .

Nderkohe Mjeku pyeti prindin e Ortepit , se nuk ishte degjuar nje emer te tille , si dhe kush e ka pagezuar ? Pergjigja e prindit ishte naive , por e sinqerte . Ai tha se e pat pagezuar nje operativ sigurimi , natyrisht mik i familes , por ky emer lexohet nga e kunderta . Do te thote Petro=Ortep , sepse operativet jane mesuar , qe komunikojne me pseudonime . Ne kete rrast , emri i vertete eshte kthyer ne nje pseudonim . Ketu kemi te bejme me nje hollesi , qe na zgulon autori , per armen famekeqe te sigurimit shqipatar . Sejcili shtet nderton mjet mbrojtese , por ish sigurimi i monizmit pergjonte fjalet .

Autori na I nxjerr Ortepin , ne fund te romanit , kur zhvillohej exodi me anije ne Durres ai patrullonte si oficer sigurimi aktiv , me shefin e tij Petro . Shefi urdheron Ortepin : “ Qelloe eshte Babai yt , qe e burgosem . Ti e pata denoncuar . Vrae perpara se te na vrasi … Le te me vrasi tha Plaku , po te degjoi se c’shkruan motra e tij , Liria . … Oterpi e lexoi letren , ku thuhej se kumbari Petro kerkoi nderin tim . Mora vesh arestimin e burrit , po i jap fund jetes , duke prere damaret . Motra , Liri “. Ortepi shtiu mbi Petron , shefin e tij . Kyi fundit , midis gulcimave te vdekjes shqiptoi : Ortep bir . Meso te verteten . Une jam Babai yt biollogjik “ ( F172 ) . Ne kete syth sqarohet edhe problemi kapital i kooperativave bujqesore dhe I zgjedhjeve elektorale fasade , ku Luan Majlindi voton trimerisht , per te demaskuar publikisht zgjedhjet farse .

Ja si shprehet autori ne faqen 85 te romanit : “Luan Malindi kishte ardhur ketu ne Bishtuk , pasi kishte kryer 22 vjet burg . Ky pervec operativit te zones , s’qe takuar me asnje , nga ata , qe folen pa pranine e tij . Mori fleten e votimit dhe kerkoi dhomen e fshefte . … ahengu i zgjedhjeve vazhdonte . Te shkretet njerez . “

Ne sythin “Plaku dhe qeni I tij “ ,autori krijon nje skeme te rrezikeshme , kur Poeti u rrezua ne nje hon dhe ishte gati te humbte jeten , nen korentin elekrtik. Ortepi , shoku i tij i feminise , u frikesua dhe u zhduk ne nje drejtim tjeter . Aty u ndodh plaku i vuajtjeve te gjata , me qenin e tij , qe e shpetoi poetin nga vdekja e sigurte .

Plaku ishte Luani , qe kishte vuajtur burgjet dhe interrnimet . Jeta e tij eshte gjithnje ne sherbim te njerzve , qe vuajne , ndersa Ortepi dhe tipa te ngjashem , u jane perkushtuar jetes se rreme te interesit te ngushte , qe vertitet gjithnje rreth vetvetes . Epizoti verteton se njerzit me karakter te gjymtuar si Ortepi , jane vene ne sherbim te sigurimit shqiptar .

Titulli ne sythin vijus , emertohet “Amaneti “. Ishin shenime ditar i shkruar ferngjisht dhe , keto kujtime kerkonte te permblidheshin ne nje shkrim , me titullin sinjifikativ , “Froni Qiellor “ . Ne keto kujtime te shkruara ferngjisht pershkruhej jeta e tij e rinise dhe dashurise se paster me shoqen franceze te shkolles . Keto , me shume se kujtime , ishin vegime te nje kohe te kaluar , si te kishe ndjekur nje film , qe te ka mbetur ne kujtese .

Ne kete rrjedhe , autori shkruan : “ Djalin e digjte deshira t’i lexonte ne gjuhen amtare , ate , qe ky njeri i mire e kishte shkruar ne ferngjisht . Mbase sjellja e disa njerzve te keqinj te vendit te tij , e kishte ftohur dhe me gjuhen e nenes , apo brenga , per francezen e kishte detyruar te shkruante ne gjuhen e saj “ . ( F114 ) .

Poetin , autori na i paraqet ne pune intensive intelektuale , per te perkthyer ditarin e nje heroi anonim . Frazat , qe perdor autori i ditarit e trondin psikikisht poetin , qe eshte njeri i ndjeshem i ndjeshem Jo vetem kaq , por me situata erotike te ngjashme , me partneren franceze . Francezet jetonin dhe dashuroheshin , ne nje shtet te lire , krejt i ndryshem nga Atdheu i tyre , qe dhe fjalet e dyshimta , i quante tradheti kombetare. Ne fragmentin pasus , autori na i sqaeon , me praktikisht .

“ Mekati , thuhet eshte veprim i turpshem do me thene te permjeresh ne deren e kishes ose xhamise . Sipas kesaj llogjike Ai pati permjere ne deren e Partise , kesaj feje te re , qe ndryshe nga gjithe te tjerat , qe kete mekat e falin , partia te ndeshkonte . Po a mund te luftonte i vetem ai me ate perbindh , qe quhej Diktature ?”( 130 ) .

Perpjekjen e te dashures francze , per lirimin e tij , e pat marre vesh nga hetusi I dyte , qe ishte tip me shoqeror . Hetusi kryesor nuk leshonte pe . Ai tha se “ajo zuska franceze , qe pret dhe nje vajze , nuk do te mund ta takoi kurre ambasadorin tone ne Paris “.

Ky person ishte shifrant ne ambasade dhe dinte mjaft sekrete .Ishte djale I ambasadorit . nepotizmi ishte karakteristike epa shmangeshme e atij sistemi .

Nuk mund te bashkejetoi krimi me humanizmin . Edhe nje takim me ambasadorin , nuk ja lejojne nje shtetase , qe intersohet , per te dashurin . Ky Ambasador , kuja i hyn ne pune, kur nuk kryen detyren fillestare , qe jane hallet e popullit te tij ?

Luan Malindi , qe e kaloi jeten neper burgje dhe interrnime , e humbi durimin dhe shpresen te nje fitore e demokracise i dha fund jetes me vetflijim . Ne kete fletore , qe po perkthente Poeti , mungonin dy flete. Per fat , te nesermen nje femije i tha poetit , se nje mace , u zhgrye ne fletet e tij . Ishin te tre fletet , qe mungonin . Kete epizod , autori na i jep shume te detajuar : “ Ne qofte se nderi eshte thesar , kjo mace eshte xhevair “ ( F 136 )

Poeti e prktheu me perkushtim te vecante , si letrar i pa anshem , por dhe si person , qe te tilla vuajtje i kishte provuar ne kurrizin e vet . Sigurimi nuk falte askend , por perqendrohej te shtresa intelektuale .

Kujtimet e burgjeve te ish monizmit , jane pershkruar nga nje shumice e shqipetarve , qe e kane vujtur ate tmerr . Vujatjet dhe torturat , kane kuptimin e perbashket , qe e nxjerrin ate regjim , me ish sigurimin e tij famkeq , nje perbindsh , qe nuk pati te dyte , qofte dhe ne krahasim me llojin e vet .

Ne sythin “Shtegu I lindjes , jepet nje gjyq , qe zhvillohet , per nje intelektual te shkolluar ne France. I pandehuri i ben pyetje prokurit , per difektin e mos njohjes se avokatit , si perfaqesus i pales se paditur , kur dihet se pala tjeter e kompletuar i , perket shtetit .

Per ta demaskuar prokurorin , i drejtoi nje pyetje shume provokative , per” shtegun e tij te lindjes” . Kete pyetje prokurori i pa ditur , u pergjigj se behej fjale, per femije te jashtligjshem . I akuzuari spjegoi salles , se Shtegu i lindjes , eshte perkufizimi Pitagores , per percaketimin e shkalles se inteligjences . Gjat pyetjeve dhe dekllarimit te Kryetarit , u vertetua se djali i kryetarit te gjyqit , ishte informator i sigurimit , ne grupin e studenteve shqiptare ne universitetin francez . Spiunet ndodhen ne te tetra hapesirat dhe ne te gjitha shkallet e inteligjences . Nga ky syth mesojme se sigurimi eshte vete gjykata , ngarkuar me spiunim origjinal dhe pa aftesi te plota profesionale. Gjyqi i diktarures moniste , mbyllte ciklin e nje shteti farse , me paaftesine e gjyqetareve . Vete gjyqi , nuk kishte asnje lidhje me drejtesine. Drejtesine e bente Partia , madje pohoej publikisht ,si pjese e ideollogjise , gjyqi ka karakter klasor.

Poeti , personazhi i romanit , ja dolli te perktheje testamentin e heoit , qe shteti e burgosi dhe e torturoi , pa asnje baze juridike . Ja si shprehet , per kete problem , Poeti :” E jashtzakonshme ngjarja , por dhe stili i te shkruarit unik , per lloin e vet . Pa lere gjuha e perdorur , teper e gjalle . Kur ta zbardh plotesisht , ne shqip , do tua jap ta lexoni doreshkrimin “. ( F156 )

Kemi te bejme me solidaritetin mbarekombetar , kunder asaj diktature , qe kushdo , qe i delte perpara e quante tradhetar te atdheut dhe nuk vononte te thurte nje akuze si rrjete merimange .

Menyra si torturoheshin shtetasit , nga diktatura , lidhej me dhunimin e deshirave dhe talentet e tyre . Poeti rrefen si shteti i hoqi te drejten e botimit. Ngjason me pushkatimin e talentit . Kaq rigoroze ishte kjo dhune , sa nuk lejohej te botonte as me pseudonim . Poeti , mesoi frengjishten , per kompesim te heqjqes te te drejtes se botimit. Diktatura , kishte vulen e vet ,per te dalluar te denuarit prej saj . Kjo vule ishte” i deklasuar “ . Populli i thjeshte ishte i ndare artificialisht ne dy pjese . ( Ky realitet pershkruhet ne F167 )

Ne fillim te romanit eshte pershkruar skena erotike , midis Poetit dhe francezes Zhuliete . Ne faqen 166 te dashuruarit takohen perseri . Kemi te bejme me nje dashuri te thelle njerezore . Autori , na i jep jeten ashtu sic ajo vjen , pa perdorur mekanizma tjetersimi . Po jap nje skene te nxehte dashurie ne shperthim , te pershkruar ne faqen 177 :

“ Trupi francezes, sikur te kishte ftofte , i ferkohej pas kurmit si nje mace…. Keshtu , si nje keter , qe s’gopej se ngreni qershi dhe luante me berthamat ,ai kishte perfshire me finese fushen e atij gjiri , per te mbritur here pas here ne majen e kulles Eifel .. . “( F 191 )

Kjo skene , si te gjitha te tjerat te kesaj natyre , jane te zjarrta dhe te gjata , per te na kujtuar se bota nuk eshte vetem lot e brenge .

Si te gjithe te dashuruarit , bisedonin gjate dhe vemendshem . Poeti i spjegoi se si punon , per nje testament , te shkruar ferngjisht dhe hollesira te tjera . Ky ishte babai i Zhuljetes . Vajza fatkeqe u hidherua pa mase , kur mori vesh se Babai , kishte djegur kasollen , qenin e tij besnik , 3 delet , qe i pati burim jetese dhe brenda atij zjarri u dogj me ndergjegje, zjarrvenesi . Kemi te bejme me nje lajm te llahtarisur , per vajzen franceze dhe memen e saj , qe ndiqnin gjurmet e njeriut te dashur ,me vite tera , te humbur pa nam dhe nishan .

Gjuha e perdorur nga romancieri eshte e duhura , kur kemi parasysh , qe flasin personazhe shqiptare dhe franceze . Autori e ka perdorur sakte plasiken e te dy gjuheve . Kete fenomen e veme re ne fluturimet pindarike , te Poetit , qe eshte personazhi kryesor i romanit . E ngjashme eshte dhe diskutimi i mjekeve , per semundjet trunore , qe i shmang hipnoza . Perdor me sukses neollogjizmat , qe jane familjarizuar me gjuhen e shkruar . Perdor me pergjegjesi gjuhen shkencore te teknollogjive te kohes . Fjala vjen , per fizikanten franceze , nuk mjaftohet vetem me profesionin fiziknte , por i bashkon cilesorin teknik nenatomike . Fjala fizike eshte vjeteruar , kane lindur nen profesione te tjera , si fizika e kuanteve , fizika atomike dhe nen atomike . Shkruan , per hipnozen , si te jete mjek . Shkruan , per pikat trigonometrike te terenit, si te jete inxhinjer etj .

Keto hollesi gjuhesore , flasin , per kulture te konsoliduar te autorit. E ka vene ne praktike , teorine , sipas te ciles autoret duhet te studjojne dhjetra here me shume se lexusit , ose e thene shkurt , autoret jane lexusit e panderprere dhe te perhershem

Ky roman , quhet i komlikuar , sepse te komlikuara jane jetet e 5 personazheve : Poeti , Mersejeza , Xhuliana dhe Luan Mailindi . Jeta e tyre ka shkuar ne prese te briskut , pervec Malindit , qe perfundoi me tragjedi te ngjashme me tragjedite e Eskilit . Keta te peste , perfaqesojne popullin e thjeshte . Po qe se te peste do te lindshin dhe maturoheshin ne nje shtet demokratik , jetet e tyre dote shkonin fjolle , pa asnje kontradikte , per tragjedira nuk behej fjale . Jetet e tyre i komlikoi deri ne tragjedi , regjimi monist , me ligjet e egra te suvejimit permanent te intelektualeve dhe shtetasve te thjeshte

Ne rrast se keta do te jetonin gjetke , nuk do te kishte materjal te shkruhej ky roman dhe dhetra te tjere , qe perbejne letersine e burgut .

Tragjike eshte edhe ndarja e detyruar e cifteve , qe paten grate ruse . Autori , na pershkruan rrastin e Gjergjit , martuar me Natashen ruse dhe i ndare nga presioni i eger politik . Poeti – personazh , perfaqeson inteligjencen popullore , qe eshte vitale dhe e pa shtereshme . Ne rrastin konkret , ai Sigurim , qe kishte hyre ne te tera poret e popullates , u be lolo , perballe inteligjences popullore . Arriti te beje roje ne recepsion dhe ne karrocen e ushqimit , qe priste te dhoma e gjumit te hotelit turistik , ku poeti luante karten erotike .

Shteti shqiptar keto gra , i shpalli armike te Shqiperise , ne sherbim te shtetit sovjetik . Te dy e gjeten njeri tjetrin , pas burgut te gjate te Gjergjit . Ky shembell e ben sigurimin shqiptar me te eger se ai stalinist . Vetm “Natashat “ shqiptare u kthen ne deren e Babait . Atdheu i tyre i priti me krah hapur , me gjithe femijet e lindur ne Shqiperine e cfilitur nga xhelati injorant, Enver Hoxha . Shqiptari , si c’do trim , e ka pasur kadimi respektin , per grate . Ka njohur Teuten , Antigonen , Shote Galicen , per natyren e tyre , jane me atdhetare dhe me objektive se burrat , sepse jane nena . Enveri i futi sigurimsit ne krevatet bashkeshortore . Shkaterroi disa qindra familje , me llogjiken infatile te spiunit . Ai sigurim i sofistikuar dhe brutal arriti te behet shkrum e hi , perballe qendreses dhe unitetit popullore te pershkruar nga At Zefi dhe perballe inteligjences , te pershkruar nga Anastasi . Ashtu sic pati detyren , sigurimi shqiptar u mbyt ne llumin e vet . Themelusit e tij , vrane njeri tjetrin . Koci Xoxe vrau kedo , qe i dolli perpara . Kocin e vrau Kadriu , Kadriu , Fecori , Mehmeti vrane njeri tjetrin . U eliminuan keta dhe arma e tyre e dashur nepermjet te ciles , kryen reprezalje dhe krime ndaj njerzve te pa fajshem.

Aktualisht Populli gezon demokracine dhe lirine , si gjithe shtet e emancipuara. Populli dhe drejtesia kontrollojne shtetin . Duhet te ruajme kujtesen , per represionet e kaluara , qe ka vuajtur shumica e popullsise shqiptare , ne forma te ndryshme ,te sofistikuara , por krejt te dhunshme .

Illo Foto , studjus , ne NY – Gusht 2021

69 views3 comments

3 Comments


sotir.mimi
sotir.mimi
Aug 25, 2021

S.Athanasi!

Lexoj me vëmëndje analizën e dy librave të mi POLEN GRUAJE dhe ROMANCË NËN HARKUN E TRIUMFIT. Ribotimi i tyre nga Shtëpia Botuese Planetare GLOBEEDIT në Amazonë, tërhoqi vëmëndjen (veç të tjerëve ) edhe të studjuesit ILLO FOTO, të cilit ia dërgova me autograf. Natyrisht që, siç do shkrimtar edhe unë gëzohem. Veçse, gjetja e kohës nga dy krijues për t'u patur zili si M.Maska dhe K.Gjergji për të shprehur konsideratat e tyre, më lumturon dhe më bën të kem kujdes në krijimet e mia. Prandaj i falenderoj dhe uroj krijimtari të mbarë.

Sa i përket studiuesit tejet të përkushtuar në punën e tij, z.ILLO FOTO, i them se këtë shkrim-model-analize, do t'a arshivoj siç kam bërë edhe me…


Like

Kozma Gjergji
Kozma Gjergji
Aug 25, 2021

Përshëndetjet më të përzemërta kritikut të spikatur të letrave z.ILLO FOTO, i cili ashtu si vazhdimisht, na ka befasuar e rrëmbyer simpatinë me analizat e thella e shumëdimensionale, ja sërish tek na përcjellë të njëjtën ndjesi edhe me këtë më të fundit për vlerat e veçantitë e prozës së mikut tonë të talentuar Sotir Athanasi.

Shumë urime z.ILLO e z.SOTIR!

Me konsideratë, K.Gjergji.

Like

mich.maska
Aug 24, 2021

Nderim dhe respekt, studiuesit te shquar dhe te mirenjohur te letrave shipe dhe te

korifejve te letersise boterore Z. ILLO FOTO, aq me teper kur na befason natyrshem

me vleresimin analitik te meritueshem dhe te mrekullueshem te vepres letrare te mikut

tim te talentuar Sotir Athanasiu. Faleminderit.

Urime z. ILLO

Urime z. ATHANASIU

Me shume respekt, Myslim Maska. Athine , 25- 8 - 2021

Like

Shkrimet e fundit

fjalaelireloadinggif.gif
bottom of page